Logo isommalla!

Logo isommalla juhlistaa 85 vuotta täyttävää Grafiaa. Historiikki julkaistaan toukokuussa 2018 ja nyt etsimme muistoja Grafiasta.

1980

Grafian äänitorvi 1986, valokuvaaja Johnny Korkman
Grafian äänitorvi 1986, valokuvaaja Johnny Korkman
Nousukausi, juppikulttuuri ja Suomi-rock

Suomessa eletään nousukautta. Nuoria, kaupunkilaisia nousukkaita aletaan kutsua jupeiksi näiden kunnianhimoisen, materialistisen elämäntavan takia. Isorokko julistetaan hävitetyksi maailmasta. Solarium, aerobic ja kuntosalit tulevat. Stanley Kubrickin ”Hohto” ja Tapio Suomisen ”Täältä tullaan elämä” nähdään ensi-illassa. Paikallisradiolähetykset alkavat. Suomi-rockin lipunkantajiksi nousevat Hanoi Rocks, Dingo ja Eppu Normaali. SEK palkkaa juniorcopyksi erään Jukka Karjalaisen, josta sittemmin tulee yksi kotimaisen pop-musiikin kiintotähtiä. Olof Palme ammutaan Tukholmassa. Ukrainan sosialistisessa neuvostotasavallassa räjähtää Tšernobylin ydinvoimala. Berliinin muuri kaadetaan. Kylmän sodan loppu häämöttää.

Vuoden Huiput -kilpailu ja Vuoden Graafikko -palkinto perustetaan

Vuosikymmenen alussa perustetaan Vuoden Huiput -kilpailu, ja se ottaa heti paikkansa alan arvostetuimpana kilpailuna. Tietokoneet saapuvat työpaikoille, korpuista ja lerpuista tulee käytettyjä termejä. Suomen Taidepiirtäjäin liiton kokoelmat -säätiön piirroskokoelmat lahjoitetaan Lahden taidemuseolle. Kaupalliset radioasemat syntyvät, ja niiden mukana radiomainonta saapuu Suomeen. Vuonna 1985 ryhdytään jakamaan Vuoden Graafikko -palkintoa, ensimmäinen myönnetään Erkki Ruuhiselle. Samana vuonna Grafia täyttää 50 vuotta ja palkkaa itselleen ensimmäisen toiminnanjohtajan, Samuli Miettisen. Jääkärinkadun toimitilat myydään vuonna 1987, ja uusiin, edelleen käytössä oleviin tiloihin Uudenmaankadulle muutetaan samana vuonna.

Jaa muisto:
esim.
#grafia1983

Tule mukaan!

Voit jakaa Grafia-muistoja sekä tällä sivulla olevan lomakkeen tai somen välityksellä #grafiaxxxx (grafia+ vuosi, jota muisto koskee). Tervetuloa kirjoittamaan Grafian ja graafisen suunnittelun historiaa!

1980

Vuoden Huiput -työryhmä: Erja Hannula, Mauno Harjunpää, Jorma Hinkka, Viktor Kaltala, Leena Kaunonen, Timo Kivi, Kaisu Klemetti, Kai Kujasalo, Erkki Ruuhinen, Vaula Siiskonen, Noora Siivonen ja Reijo Valkama.

Grafian toimisto

Mainosfilmi on kuin juliste

”Aikaa on käytössä hyvin rajallisesti, sanoma ei voi rönsyillä. Filmi on kuin juliste. Sillä voi kommunikoida yhden asian kunnolla, kaksi on liikaa”. (Heikki ”Herbie” Kastemaa)

Crazy Mic Mac X-mas / Herbie Kastemaa, Alpertti Skyttä, Ismo Hölttö

Valokuva ajaa kuvituksen ohi mainonnassa

Valokuva ja piirroskuva olivat käyneet kilpaa julisteiden kuvituksesta koko 1970-luvun ja 1980-luvulla valokuva lopullisesti voitti piirrokset. Suurimpana syynä tähän oli tekniikan kehitys. Reprolaitoksiin hankittiin digitaalisia kuvankäsittelylaitteita ja sivunvalmistus muuttui tietokoneavusteiseksi. Valokuvaajien kanssa ryhdyttiin myös tekemään aikaisempaa läheisempää yhteistyötä julisteita ja mainoksia suunniteltaessa. Ajalle tyypillisiä olivat monesta kuvasta tehdyt montaasit.

 

1980

Oski muistelee nousukauden vauhtisokeutta ja laman vaikutuksia mainosalaan.

Vuoden Huiput herättää epäluuloja

Vuoden Huiput -kilpailu herätti aluksi myös epäilyjä. Tuomareiden motiiveja epäiltiin, kuten myös sitä, oliko kilpailulla kenties joitain salaisia rahoittajia.

Kuva Johnny Korkman

ATK valtaa alaa

Alalle hiipivä uusi teknologia herätti vilkasta keskustelua jäsenten keskuudessa. ”Korkealaatuisten painotuotteiden suunnittelu ja toteuttamien henkilökohtaisella tietokoneella” eli Desktop Publishing -systeemit yleistyivät esitteissä ja asiakaslehdissä, vaikka lopputuloksia ei aina pidettykään niin korkeatasoisena, kuin Apple tai IBM olivat mainoksissaan luvanneet.